שוק העבודה מנקודת מבט של חברת השמה בתקופת הקורונה

"אתן בטח מוצפות בקורות חיים בימים אלו"

"עובדים בטוח מוכנים לכל התנאים שמציעים להם העיקר שיצליחו לחזור לשוק העבודה!"

ואלו רק חלק מהמשפטים שאנחנו שומעות מכל הכיוונים –ואנו ננסה לסבר לכם טיפה את האוזן מהניסיון של התקופה האחרונה.

כבעלות חברת השמה המתמחות בתחום של שרשרת אספקה ולוגיסטיקה –חברת 2Match,  אנו עדות וחוות מצב אבסורד שבו מצד אחד אנו מתקרבים לכמליון מובטלים שנפלטו משוק העבודה ומצד שני קיים קושי עצום בגיוס עובדים.

לאחר שיחות מרובות עם אותם "דורשי" עבודה ומעסיקים הגענו למספר מסקנות אשר ממחישות את המציאות הלא פשוטה של שוק העבודה בימינו ואולי מתוכן ניתן לשפוך מעט אור על המצב.

מצד המובטלים קיימת תחושת אשליה של נוחות: ברמה הפרקטית הם מובטלים אך מקבלים משכורת מהמדינה לתקופה ארוכה, הילדים יושבים בבית ללא מסגרת מסודרת וקיימת אי וודאות לגבי חזרתם למסגרות. נוכחות הורית נשמעת כפתרון אידאלי במצב כזה.  נוסף על כך ברמה הפסיכולוגית חוסר היציבות בשוק העבודה לא תורם ולא מדרבן את אותם אנשים לצאת ולחפש עבודה.

גם אם נסתכל על שוק ההייטק שבו מדובר על משכורות גבוהות יותר וישיבה בבית למרות דמי אבטלה אינה מפתה – גם שם קיים קושי בגיוס עובדים. הקושי נובע מהחשש של אותם עובדים לעזוב את הבטוח ולצאת אל הלא נודע והלא יציב. אותם עובדים יקחו את "הסיכון" ויעברו מקום עבודה רק במחיר שבו יצליחו לשדרג את עצמם בצורה ניכרת כך שהסיכון כביכל שהם לוקחים יגולם בשכר ובתנאים שתציע להם החברה המגייסת וזו חייבת להיות אטרקטיבית.

לעומת זאת מצד המעסיקים קיימת תחושה שמשוק של עובדים (עידן טרום הקורונה) הפכנו לשוק של מעסיקים, הם עוד לא הפנימו ולא הבינו שגם הם צריכים להפוך את התקליט. המציאות מראה תמונה שונה לגמרי ממה שאותם מעסיקים מדמיינים- עולם שבו עובדים מחכים בתור ומוכנים לעשות הכל על מנת להתחיל לעבוד.

אנו סבורות ומאמינות כי ע"י חשיבה אופטימית ונקיטת צעדים פרקטיים לעבר העתיד בשילוב מציאת פתרונות יצירתיים למצב החדש ניתן לשנות את פני המצב.

אם אתם יושבים בבית ולמרות שכעת אתם מקבלים דמי אבטלה – ראשית זכרו שגם דמי האבטלה דינם להסתיים. בנוסף ישיבה בבית אינה תורמת להתקדמות המקצועית שלכם, לבטחון שלכם, אלא לחוסר עשייה ולתחושת אי הצלחה והגשמה. גם הקורונה בדרך זו או אחרת תמצא את מקומה מחוץ לעולמנו ותפסיק להוות איום עבורנו. אז כבר לא תישאר הרבה ברירה ולכשתצאו לחפש עבודה תהיו פחות רלוונטיים והחיפוש יהיה קשה יותר, ובהתאם לכך גם התנאים שתקבלו. לכן – צאו, חפשו עבודה, תתפשרו מעט על התנאים, צאו ממעגל האבטלה ותחזירו לעצמכם את הביטחון התעסוקתי.

ולכם המעסיקים – גלו סבלנות, היו יצירתיים בפתרונות עבור העובדים, גלו גמישות  (בשעות עבודה, עבודה מהבית, תנאים וכו), קיצוץ אגרסיבי בשכר לא יביא לכם בשלב זה עובדים טובים, צאו מנקודת הנחה שאותם מיליון מובטלים לא עומדים כרגע בתור בדלת הכניסה של בית העסק שלכם ומחפשים עבודה. גמישות קלה מצדכם תעודד אנשים להיות אקטיבים יותר ואופטימים יותר בדרך למציאת המשרה הבאה שלהם.

וזה לגמרי בידיים שלנו:J